Archief Voorjaarsuitjes

Voorjaarsuitje 2014
Op zaterdag 17 mei gingen wij op weg naar Abdij in Egmont – Bezoek waterput in Heiloo.
Op een stralende zaterdagmorgen vertrokken wij voor een tocht door Noord-Holland.
In Egmond aan de Hoef werd de Abdij bezocht en werd er koffie gedronken waarna we richting Egmond aan zee togen om er een uitgebreide lunch te gebruiken aan zee onder een stralende zon.
Via Heiloo kwamen we in Limmen bij een bloembollenkwekerij die speciaal voor ons een dag extra was opengebleven. De bollen waren helaas uitgebloeid, maar via een film werden we uitgebreid op de hoogte gesteld van de groei en bloei van de tulpenbollen.
Kortom het was ee gezellig reisje, iedereen ging tevreden naar huis.

Voorjaarsuitje 2012
Op zaterdag 12 mei gingen wij op weg naar Kasteel Sypesteyn in Loosdrecht. Op de oude fundamenten tegenover de Sijpekerk bouwde Jonkheer Catharinus Henricus Cornelis Ascanius van Sypesteyn aan het begin van de vorige eeuw zijn vermeende stamslot. De jonkheer richtte het kasteel in met portretten en antiquiteiten uit de familie en bouwde de verzameling uit met tal van andere collecties, waaronder klokken en het zeldzame en kwalitatief hoogstaande Loosdrechts porselein. Wij worden door het kasteel rondgeleid in groepen van 20 personen. Half één nuttigen wij de lunch, inclusief kroket in Ankeveen. Daarna richting het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum. Waar we weden rondgeleid en een film kregn over de historie van de radio en tv.

Voorjaarsuitje 2010
In april zijn met twee bussen afgereisd met bestemming Texel.  Bij het afrijden van de boot op Texel stapten twee dames in de bussen om ons als gids over het prachtige Texel te vertellen. Alweer hadden we schitterend weer. We werden in Den Burg uitgezwaaid door Nel, oud-westzaner en zus van Mart van `t Veer.

Voorjaarsuitje 2008
Op 17 mei zijn wij richting het Openluchtmuseum in Arnhem gegaan. Maar voor dat we daar zijn aangekomen, via de Utrechtse heuvelrug, deden we eerst de koffie met het gebak in Houten. We lunchten in de Harskamp. De middag hebben we doorgebracht in het museum, waar we door gidsen werden rondgeleid. Met name aan het Zaanse Buurtje heeft extra aandacht gekregen.

Voorjaarsuitje 2006
Op zaterdag 6 mei a.s. hebben gevaren op de Kagerplassen en door het Groene Hart van Holland. De vaartocht duurde circa drie uur en tijdens het varen wordt er een lunch geserveerd. Daarna bracht de bus ons naar Delft. We bezochten daar museum “Het Prinsenhof” onder leiding van een gids waar we de onlangs door het museum aangekochte geuzenpenning en de memoriefles hebben kunnen  bewonderen.

Voorjaarsuitje 2004
Zaterdag 8 mei reden wij richting het zuiden waar we een boottocht maakte over de Vecht. Daarna brachten wij een bezoek aan Tulpland, een panoramisch beeld over de Hollandse tulpencultuur en een museum vol informatie over dit zo bekende Hollandse product.

Voorjaarsuitje 2002
Uit met de Historische Vereniging Westzaan
Zo rond de klok van acht uur vertrekken wij uit ons dorp, het weer is zwaar bewolkt en een beetje mistig. Maar de mensen die de twee bussen bevolken hebben er gewoon zin in. De bussen rijden richting  de Afsluitdijk door het Noord-Hollandse landschap dat nog in de zaterdagochtend stilte verkeerd. Gaande de weg een beetje wakker geworden, stoppen we in Wieringerwerf, koffie, natuurlijk nog een tweede kopje. Klaar wakker. Er wordt aan de tafeltjes gezellig gepraat. De sfeer zit er goed in.
Weer in de bus rijden we de Afsluitdijk over, kilometers asfalt door de zee. Joure is onze bestemming. We gaan zien hoe “De Jonge Dolfijn” eens een trotse bovenkruier in het Westzaanse landschap. De molen verwisselde ons dorp,gedemonteerd op een plat bodem, in juni 1900 voor een plek in de  Friese landerijen.
De oude pelmolen staat er geweldig bij, prachtig gerestaureerd werd hij op 10 mei 1972 weer in gebruik gesteld na een lange periode waarin het verval voor heel Joure zichtbaar was. Rondgeleid door enthousiaste molenkenners werd de molen in groepen bezichtigd. Willen we hem terug “de Jonge Dolfijn” of wel de Koperen Berg?
Het verhaal gaat dat de molen ooit in kopergeld betaald is, een hele berg. Nee. Laat hem daar maar staan, hij is in goede handen. Na een laatste blik achterom, nemen we afscheid van de grootste korenmolen in Friesland. Penninga’s molen noemen ze hem daar. Ach, wat is een naam?
Richting Makkum voor de lunch in “De Vigilante” welke aangeboden werd door de vereniging. Het was een lopend buffet zelf ophalen dus. Maar daardoor werd  de onderlinge band, tussen onze leden, wel verstevigd.
De trip wordt om ongeveer twee uur vervolgd naar ons volgende reisdoel Workum. Wat een stad(je), met grootse kleinschalige allure.  We bezoeken het Jopie Huisman museum gelegen in de hoofdstraat met een overvloed van mooie geveltjes. Iedereen moet maar voor zichzelf spreken, maar wat  “Jopie” daar in dat nieuwe onderkomen laat zien is van een prachtige schoonheid. Je wilt het allemaal aanraken, maar dat mag juist niet. Het is net of al die geschilderde voorwerpen zo voor je op de grond uit de lijst komen vallen. Eenmaal buiten blijft het allemaal nog even zitten op je netvlies. Door het talent van een autodidact zo professioneel op linnen, hout en papier gezet.

Koffie, op één van de vele terrasjes van het gezellige marktplein ( wat we in Westzaan moeten ontberen) waar her en der de “Wessaners” al zijn neergestreken. Je ogen de kost geven. De sfeer inhaleren. En echt waar, we wisten het niet, maar voor onze ogen een eindeloze stoet voorbijtrekkende “oldtimers”. Ongekend mooie auto’s en motoren. Niet besteld, niet geweten, zomaar gekregen. Voor onze ogen rolde de hele historie van rijdend Europa aan ons voorbij. Zelf nog de schitterende laat-gotische Kruiskerk bezocht. Ook al weer de grootste van Friesland, de rondleiding werd gedaan door een negentig jarige enthousiaste vrijwilliger.
Half vijf stapten we de bussen weer in.  Het mooie stadje verlaten we, met een laatste blik op de terrasjes, de oldtimers en de imposante toren van de Getrudskerk, rijdend door het Friese landschap richting Afsluitdijk en Westzaan. In mijn bus is het rustig met wat slapende mensen moe van de vele indrukken. Laat in de  middag arriveren wij bij de Grote Kerk in Westzaan. Ook indrukwekkend!  Adieu Penninga’s molen, bedankt Jopie Huisman voor je indrukwekkende nalatenschap. Een welbestede dag die elfde mei en dankbare mensen.

Namens het bestuur van de Historische Vereniging Westzaan, geschreven door dhr. P.F. Joor.